Als je een op maat gemaakt WordPress-thema overweegt, ben je niet de enige. Het biedt diverse voordelen, zoals een uniek ontwerp, betere prestaties en meer mogelijkheden. Het is vaak ook een kostbare investering, dus het is een lastige beslissing om te weten of een aangepast thema een waardige aankoop is. Gelukkig kun je, door rekening te houden met de unieke behoeften van je website, erachter komen of een op maat gemaakt thema voor je geschikt is. In dit artikel bespreken we enkele redenen waarom je een op maat gemaakt WordPress-thema zou kunnen overwegen. Vervolgens bespreken we vijf elementen die van doorslaggevend belang kunnen zijn bij het maken van de juiste keuze.
Waarom je misschien een aangepast WordPress-thema overweegt
WordPress is een zeer flexibel platform en je kunt er van alles mee. Je kunt goedkope websites maken met standaard WordPress-thema’s, maar je kunt ook websites maken met een op maat gemaakt WordPress-thema. Deze aangepaste WordPress-thema’s worden op bestelling gemaakt, bijvoorbeeld op basis van de wensen en behoeften van de klant. Dit heeft een aantal grote voordelen.
Ten eerste kan een op maat gemaakt thema een samenhangende branding creëren. Een professional kan het logo, de kleuren en het lettertype van je branding rechtstreeks in de code van de website integreren. Bovendien kan een duidelijk ontwerp ervoor zorgen dat de website zich onderscheidt van concurrenten.
Design is echter niet het enige voordeel. Een op maat gemaakt thema kan ook gebruikmaken van ingebouwde voordelen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO), heeft vaak minder onderhoud nodig, is meestal veiliger en minder gevoelig voor storingen.
Ook kan een op maat gemaakt WordPress-thema de juiste keuze zijn als je kijkt naar je eigen middelen, mogelijkheden en kennis. Het bewerken van een bestaand thema kan tijdrovend zijn en bovendien moet je weten hoe WordPress achter de schermen werkt. Terwijl op maat gemaakte WordPress-thema’s alle voordelen van maatwerk levert, zonder dat je de gespecialiseerde kennis nodig hebt.
Toch zijn op maat gemaakte WordPress-thema’s niet voor iedereen de juiste keuze. Ze kosten veel tijd en geld. We raden daarom aan om enige tijd te besteden aan de overweging, zodat je de kans op de juiste beslissing vergroot.
Waarom je misschien een aangepast WordPress-thema overweegt
We raden aan om de volgende factoren in overweging te nemen voordat je kiest voor een op maat gemaakt WordPress-thema.
1. Je budget
Laten we eerlijk zijn: op maat gemaakte thema’s zijn kostbaar en niet iedereen heeft daar budget voor. Het kost veel tijd en bovendien is er vaardigheid nodig om het in goede banen te leiden. Je kunt verwachten dat het een aanzienlijke hap uit je budget neemt.
De exacte kosten variëren sterk en is afhankelijk van diverse factoren, zoals de grootte van je website, de functies die je nodig acht en nog veel meer. Waar sommige websites klaar zijn voor 1.000 euro, gaat het bij andere over 10.000 euro. Vaak moet er een middenweg gevonden worden tussen budget en de wensen en behoeften. Hoe meer geld er beschikbaar is, hoe meer mogelijkheden er zijn en des te meer wensen en behoeften bevredigt kunnen worden.
Naast op maat gemaakte WordPress-thema’s zijn er ook gratis thema’s en premium thema’s. Deze premium-thema’s kosten tussen vaak tussen de 50 en 100 euro en kun je upgraden met meer opties en functies, bijvoorbeeld door betaalde plug-ins te installeren. Meer functies en opties leiden, net als bij een op maat gemaakt WordPress-thema, tot een hoger prijskaartje.
Toch zijn de kosten het vaak waard. Een complexe website die speciaal gemaakt is om je bedrijf te bedienen, zoals een op maat gemaakte verkooptrechter of contactformulier, kan de inkomsten op de lange termijn aanzienlijk verhogen.
We raden aan om in een vroeg stadium een prijsopgave op te vragen. Dat geeft je een beter idee van wat je kunt verwachten qua kosten. Vervolgens kun je die kosten vergelijken met de verwachten voordelen (en inkomsten), zodat je op basis daarvan een afweging kunt maken of het een waardevolle investering is.
2. De leeftijd van je website
Laten we beginnen met een disclaimer: iedere website, hoe oud deze ook is, kan profiteren van een op maat gemaakt WordPress-thema. Hoe lang je website al bestaat (of dat deze net nieuw is), kan van invloed zijn op de beslissing om op verschillende manieren te investeren.
Als je website nog niet zo lang bestaat, dan weet je waarschijnlijk nog niet of deze op de lange termijn gaat slagen. Het is dan misschien beter om wat tijd te besteden aan het laten groeien ervan, bijvoorbeeld investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), voordat je betaalt voor een op maat gemaakte WordPress-thema.
Aan de andere kant is een oudere website meer bekend bij de doelgroep, waardoor het misschien een moeilijke keuze is om het thema op de schop te nemen. Het veranderen van het huidige ontwerp kan namelijk de doelgroep in verwarring brengen.
Hoe dan ook moeten jonge en oude websites hun domeinnamen zien vast te houden tijdens het doorvoeren van een ander thema. Het behouden van een domeinnaam houdt de betrouwbare verkregen links op hun plaats en houdt bovendien een belangrijk element van de online identiteit vast.
3. Je technische bekwaamheid
bestaande thema’s die al door anderen in de community zijn gebouwd. Dit soort werkzaamheden vereisen meestal wat (technische) kennis om het goed te doen.
Je wilt bijvoorbeeld alleen aanpassingen doorvoeren in een bestaand thema. Als je je daar comfortabel bij voelt, dan kun je zelfs PHP of CSS aan de bestaande code toevoegen. Als dit je aanspreekt kun je de thema-editor gebruiken die rechtstreeks vanuit je WordPress-dashboard beschikbaar is:
Ondanks de gemakkelijke toegang is dit geen taak voor beginners. WordPress waarschuwt je dat onjuiste wijzigingen het thema permanent kunnen beschadigen of zelfs je website kapot maken. Daarom moeten grote wijzigingen meestal worden aangebracht door een ontwikkelaar die of het thema heeft ontworpen of veel ervaring heeft.
Bovendien zullen belangrijke bewerkingen je waarschijnlijk veel tijd kosten. Daarom kan een aangepast thema perfect zijn als je niet vertrouwd bent met technologie of als je niet voldoende tijd hebt (om het zelf te leren).
Desalniettemin zou je kunnen overwegen om wat WordPress-kennis op te bouwen, zelfs als je besluit een aangepast thema te gebruiken. Spelen met een gratis thema kan een effectieve manier zijn om de kneepjes van het vak te leren.
4. De behoeften van je website
Voor WordPress zijn er duizenden thema’s bestaande beschikbaar zijn. Van gratis thema’s tot betaalde premium thema’s. Genoeg keuze zou je denken. De keuze zal beperkter worden naarmate je meer unieke behoeften hebt en daarom zijn op maat gemaakte thema’s vaak een uitweg.
Stel je voor dat je een WordPress-website wilt maken voor een restaurant. Je wilt een plug-in gebruiken waarmee je betalingen voor online bestellingen kunt accepteren. Tot zover niets bijzonders. Maar je wilt daarnaast ook een plattegrond van het restaurant waarop bezoekers een specifieke tafel kunnen reserveren. Voornamelijk het laatste geval is een unieke behoefte.
Dit soort behoeften zijn voor veel WordPress-gebruikers geen standaardvereisten, dus mogelijk kun je geen thema of plug-in vinden die is geoptimaliseerd voor deze behoefte. Je kunt dan een WordPress-websitebouwer inschakelen. Deze bouwt het ontwerp vanaf de grond op en zorgt dat de specifieke behoeften in de code worden geïntegreerd.
We raden aan om eerst andere thema’s (in andere branches) te bekijken en te onderzoeken. Als je bestaande opties vindt die aan de behoeften voldoet, dan is het misschien niet logisch om voor een op maat gemaakt thema met dezelfde functies te betalen.
5. Je bereidheid om te groeien
Het laten maken van een WordPress-thema is een belangrijke beslissing. Het vereist veel denkwerk, tijd en geld. Hoewel een aangepast WordPress-thema het potentieel heeft om de SEO, snelheid en branding te verbeteren, is het ook een aanzienlijke investering.
Je moet ook weten dat alleen een thema met aangepaste lay-out je website waarschijnlijk niet naar een hoger niveau tilt. Het gaat om het totale plaatje. Een thema met nieuwe lay-out biedt bijvoorbeeld niet veel praktische functionaliteiten. Daarvoor moet je waarschijnlijk ook in plug-ins investeren, zoals de eerder besproken betalings- en reserveringsmogelijkheden voor een restaurant. Ook dat kost geld.
Daarom raden we je aan om alleen een op maat gemaakt WordPress-thema te laten maken als je bereid bent om alle mogelijkheden te benutten en behoeften in te willigen. Je kunt overwegen om je website op andere manieren te verbeteren, zoals het optimaliseren voor SEO of een verhogen van de snelheid. Kleine stappen als deze kunnen een grote impact hebben en je helpen je voor te bereiden op een aangepaste thema in de toekomst.
Tot slot
We hebben in dit artikel een aantal (mogelijke) voordelen van op maat gemaakte WordPress-thema’s besproken. Vervolgens hebben we vijf belangrijke overwegingen behandeld om je te helpen beslissen of een op maat gemaakt ontwerp gunstig is voor je website.
Het laten maken van een aangepast WordPress-thema voor je website is een belangrijke beslissing. Met de kosten en moeite die ermee gemoeid zijn, wil je er zeker van zijn dat dit de juiste keuze is. Zet alle voordelen en nadelen op een rijtje, kijk naar je wensen en behoeften en maak een inschatting of de investering zich op termijn terugbetaald.
Als je nog steeds twijfelt over een aangepast WordPress-thema, overweeg dan om contact met ons op te nemen.
Deze blog is geschreven door Jeroen van JM Promotions